Woonplaats: DRONTEN

Redeplein 1960
Redeplein,

Redeplein voor het eerst aangelegd begin jaren 60. Aan de locatie op de foto te zien lijkt het op de fundatie van de Meerpaal. Gekozen datum is willekeurig. 

Category Architectuur
Hits1,234
Ketelhaven,

Vader moeder en zoon. Op 3 februari 1961 werd W.J.G.M. van Beers, te Ketelhaven, als 1000-ste inwoner van Oostelijk Flevoland (Zo werd Dronten toen genoemd) geboren. De heer van Beers ondertekent de geboorteakte.  

Hits979
Schouwstraat,

De eerste woningen aan de Schouwstraat in Dronten zijn in 1961 in aanbouw. De familie Hondius streek in het voorjaar van 1962 neer in de Schouwstraat in Dronten. Ze openden daar hun voorlopige woonhuis-drogisterij in de huiskamer. Source: http://fotos.serc.nl/

Category Architectuur
Hits1,239
Gymnastiekles van de kleuterschool
Roggebotsluis.,

Gymnastiekles van de kleuterschool in het Expositie-excursielokaal te Roggebotsluis. 30-september 1960

Category Basisscholen
Hits948
Familie Segaar
De Noord,

Familie Segaar begint de eerste bank. Cultuurhistorisch programma over het Flevoland van toen. Vanavond terug naar de tijd dat Dronten slechts één bank had

Category Mensen
Hits1,199

De noodwoning in Dronten van de familie Segaar. Een van de eerste polderpionier-gezinnen in september 1960. De noodwoning in Dronten van de familie Segaar. Een van de eerste polderpionier-gezinnen in september 1960. Dit pand was tevens het tijdelijk bankgbouw voor Dronten. Waar stonden dee eerste noodwoningen? Source: http://fotos.serc.nl/

Category Zoeken we op
Hits1,332
A. Blaauboer
Ottoplein,

A. Blaauboer, plv, landdrost van het openbaar lichaam "Zuidelijke IJsselmeerpolders" van 23 december 1955 tot 1 juni 1961,  

Category Mensen
Hits970
C. Muizelaar, mej. J. v.d. Wal, mej. A. Nijdam, mej. M. Aukema
Ottoplein,

Dames, die werkzaam waren bij het openbaar lichaam "Zuidelijke IJsselmeerpolders" V.l.n.r.: mej. C. Muizelaar, mej. J. v.d. Wal, mej. A. Nijdam, mej. M. Aukema.  

Category Mensen
Hits1,114
Overzicht uitgegraven stratenplan van Dronten 1959

Een nog moeilijk te duiden foto van het latere Dronten wat het nu precies is, maar het is - volgens de bron - een overzicht van een uitgegraven stratenplan van Dronten. Gedateerd September-Oktober 1959.  Voor het tijdsbesef: In 1957 kwam het latere Dronten (Oostelijke Flevoland) pas helemaal droog te liggen. Voorlopig gealloceerd in Dronten Centrum.  

Hits938
De Spiegelstraat omstreeks 1959
Spiegelstraat,

De Spiegelstraat omstreeks 1959 Source: http://fotos.serc.nl/

Hits1,103
Weg van Elburg naar toekomstig Dronten, 28 januari 1959

Wegenbouw in Oostelijk Flevoland: de verharding is gestort en wordt met scheppen verspreid en met een wals geëgaliseerd. De secundaire weg van Elburg naar toekomstig Dronten, 28 januari 1959. Locatie ongeveer?

Hits1,019
Dronten officieel droog op 29 Juni 1957

Dronten officieel droog op 29 Juni 1957

Datum
Hits1,538
Vossemeerdijk 1,

Gemaal Vossedijk: zie link

Category Erfgoed
Hits1,736
Vossemeerdijk 1,

Beton reliëf van Gerard van Remmen

Category Kunstroute
Hits1,586
Sierglaspui
Vossemeerdijk 1,

Sierglaspui binnen in het gebouw van het gemaal Colijn

Category Kunstroute
Datum
Hits1,522
Gloster Meteor T7
Kokkelweg 8,

Verdere informatie op www.airgunners.nl. Kijk voor overige crashplaatsen in Flevoland en Nederland op www.backtonormandy.org

Datum
Hits1,680

De pioniers in Dronten omstreeks 1950 Exacte Locatie? Source: http://fotos.serc.nl/

Hits1,185
Mosquito, type ML 979 B Mk XVI van het 109 squadron
Oudeboschweg elektrahuisje,

Verdere informatie op www.airgunners.nl. Kijk voor overige crashplaatsen in Flevoland en Nederland op www.backtonormandy.org

Datum
Hits1,621
Lancaster van het de DS794 426 Sqn. RCAF
Kokkelweg 1,

Verdere informatie op www.airgunners.nl. Kijk voor overige crashplaatsen in Flevoland en Nederland op www.backtonormandy.org

Datum
Hits1,716
Lancaster 1  W4367 van het 106 squadron
Eskimolaan,

In de nacht van 25 op 26 juni 1943 vlogen Lancasters vanuit Engeland naar Duitsland. Zoals op vele nachten én overdag bombardementsvluchten werden uitgevoerd. Meestal richting Duitsland om de wapenindustrie van de Nazi;' te treffen. Maar ook vluchten om de Duitse bevolking te demoraliseren, acties die na de oorlog werden veroordeeld omdat er duizenden burgers omkwamen. De vlucht die op Paal 1 van 4 Mei Herdenking Dronten wordt gememoreerd is voor een belangrijk deel niet onderbouwd. Sterker nog, het is maar de vraag of deze vlucht inderdaad op deze plek zijn einde heeft gevonden. De genoemde Lancaster met serienummer W4367 heeft inderdaad deelgenomen aan de missie van die nacht en is inderdaad ook niet teruggekeerd. Maar daar houdt het verhaal zo ongeveer op. Wat er dan wel gebeurd zou zijn, zoals 4 Mei Herdenking Dronten stelt, is nergens terug te vinden. Wat er over gepubliceerd wordt, zoals het feit dat het vliegtuig op de terugweg zou zijn neergeschoten, blijkt pertinent niet waa ...
Lees verder...

Hits1,904